czwartek, 20 marca 2014

HSK Michael

 Gdyby nie II wojna światowa po morzach i oceanach pływałby nowoczesny statek pełnomorski "Bielsko". Latem 1938 roku mieszkańcy Bielska  obejrzeli wodowanie statku motorowego "Bielsko", który miał pływać  na linii Gdynia - Meksyk. "Bielsko" oraz "Łódź" były ostatnimi jednostkami zbudowanymi w The International Shipbuilding Co Danzig (Danziger Werft AG). 29.09.1937 roku Bielsko" i "Łódź" zostały zamówione przez Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe SA za cenę  4 mln zł czyli 7,142,688 guldenów gdańskich. W 20.09.1938 roku odbyło się  położenie stępki. "Położyć stępkę" – oznacza zakończenie pierwszego etapu budowy statku (przygotowanie pierwszej partii elementów) i rozpoczęcie montażu kadłuba, zwykle wiążące się z uruchomieniem transzy płatności po potwierdzeniu wykonania tego etapu. Po wybuchu wojny statek "Bielsko" został skonfiskowany (09.1939) przez Kriegsmarine. Początkowo przebudowano go na statek szpitalny "Bonn", w 1941 roku został uzbrojony w działa przeniesione z krążownika pomocniczego "Widder". W 1942 nazwę statku zmieniono na "Michel". Podczas pierwszej próby wyjścia na Atlantyk wszedł na mieliznę w pobliżu Ostendy. Podczas przechodzenia kanału La Manche był bezskutecznie atakowany przez brytyjskie kutry torpedowe. 17 października 1943 roku został storpedowany przez amerykański okręt podwodny USS "Tarpon" w odległości 50 mil od wybrzeży Japonii. "Michel" zatonął wraz 290 członkami załogi, w tym z kapitanem. 116 członków załogi dotarło po kilku dniach do brzegu.



 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz