środa, 22 stycznia 2014

SS Bielsko

Co wspólnego ma Śląsk Cieszyński z Bałtykiem? Statki! "Morskie" tradycje naszego regionu liczą już sobie 80 lat. Po morzach pływał frachtowiec "Cieszyn" i drobnicowiec "Skoczów" czy "Olza". Co ciekawe, po morzu Bałtyckim pływał statek o nazwie "Bielsko". SS BIELSKO (B32-VI/33 Bielsko) - statek ten był z serii dwudziestu dziewięciu rudowęglowców – małych masowców typu B30 budowanych w latach 1949-1954 w Stoczni Gdańskiej. "Bielsko" było rudowęglowcem o  ulepszonej wersji, budowanej w latach 1951-58 przede wszystkim na eksport. Statek został wodowany w 29.8.1957 roku. Został on oddany do służby 31.12.1957 ,a podniesienie bandery miało miejsce 7.1.1958 roku. "Bielsko" pod biało-czerwoną banderą pływał głównie w europejskim trampingu bliskiego i średniego zasięgu, przewożąc przede wszystkim węgiel i rudy metali w relacjach między polskimi portami a Danią (tzw. „most węglowy”), RFN, Holandią i Belgią. W pierwszych latach swej działalności oprócz trampingu prowadził również żeglugę liniową. W latach 1958-1962 "Bielsko" pływało w obsłudze połączeń na liniach regularnych, często je inaugurując. Kursowało na  linii Gdańsk/Gdynia – Durrës od 1958 r.  Podobnie jak większość polskich statków w dobie „gorącej fazy” zimnej wojny, również "Bielsko"  zostało objęte planem mobilizacyjnym, który przewidywał jego uzbrojenie i skierowanie do wykonywania zadań w charakterze transportowców lub pływających baz. W 1971 roku kapitan żeglugi wielkiej Stefan Raroga został dowódcą na statku „Bielsko”. W roku 1978 "Bielsko" sprzedano pod banderę Panamy (bezzmiany nazwy, tylko na „ostatni rejs”). 20 listopada "Bielsko" 1978 przybył do stoczni złomowej Thomas W. Ward w Briton Ferry (Walia) gdzie zakończył żywot .


źródło: Gill E., Pierwsze polskie statki parowe i twórcy ich napędu głównego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz